– Sprzedaż cementu w Polsce w pierwszym kwartale 2015 r. była wyższa o 3% w porównaniu do tego samego okresu w 2014 r., co daje powody do optymizmu – mówi Rafał Gajewski, dyrektor Pionu Handlowego w CEMEX Polska. Prognoza podana przez Stowarzyszenie Producentów Cementu, mówiąca o wzroście sprzedaży w bieżącym roku nawet o 6% w porównaniu do 2014 r. znajduje już oparcie w postaci ożywienia w budownictwie, widocznego od pierwszych miesięcy roku.
„RynekInfrastruktury.pl”: Jak należy odczytywać dane podane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu za pierwszy kwartał?
Rafał Gajewski, dyrektor Pionu Handlowego w CEMEX Polska: Sprzedaż cementu w pierwszym kwartale, wyższa o 3% świadczy o dalszym rozwoju rynku. Już drugi rok z rzędu praktycznie nie ma konieczności zatrzymywania budów na okres zimowy, przez co dostawy odbywają się bez większych przerw sezonowych. Roboty przy inwestycjach, które zapowiadano od wielu miesięcy, częściowo już się rozpoczęły, a kolejne powinny wystartować w kolejnych miesiącach.
Nasze obserwacje znajdują potwierdzenie w danych statystycznych. Za pierwszy kwartał bieżącego roku produkcja budowlano-montażowa była wyższa o 3,5% niż w tym samym okresie rok temu, kiedy zima też była łagodna i sezon rozpoczął się dość wcześnie. Inny optymistyczny wskaźnik to znacznie większa liczba udzielonych pozwoleń na budowę. Tylko w lutym bieżącego roku było ich o 50% więcej niż w tym samym miesiącu w 2014 r. Jak wynika z kwartalnego światowego komunikatu CEMEX ogłoszonego w dniu 24 kwietnia bieżącego roku, wyniki CEMEX Polska w I kwartale wykazały pozytywną tendencję, zarówno w zakresie przyrostu ilości, jak też nieznacznego wzrostu cen cementu. Z czego wynikają te pozytywne wyniki?
Na nasze dobre wyniki sprzedaży cementu w I kwartale oddziaływała nie tylko dobra pogoda, ale przede wszystkim rozwój inwestycji budowlanych. Obserwujemy wyraźne zwiększenie liczby projektów realizowanych przez wytwórnie betonu należące do CEMEX, nad czym intensywnie pracowaliśmy już w ubiegłym roku, a teraz widzimy efekty tych wysiłków.
Korzystamy z rozwoju sektora budownictwa mieszkaniowego, czemu sprzyja lokalizacja naszych zakładów w dużych miastach i projekty realizowane przez naszych kluczowych klientów. Istotny wpływ na naszą sprzedaż mają inwestycje infrastrukturalne i silna pozycja naszych mobilnych wytwórni betonu towarowego. W nadchodzących kwartałach na nasze wyniki wpłynie skonsolidowanie sprzedaży dotychczas realizowanej przez czeską cementownię Prachovice, niedawno przejętą przez CEMEX.
Podsumowując, na rozwój rynku i nasze wyniki patrzymy optymistycznie, ale jednocześnie dokładnie obserwujemy rozwój sytuacji. Jak na razie wszystko wskazuje na to, że roczna sprzedaż cementu w Polsce w latach 2016-2018 może osiągnąć poziom nawet 19 mln ton, czyli wartość, którą rynek odnotował w 2011 roku. A to więcej od prognoz na bieżący rok o około 3 mln ton.
Uważa Pan, że do okresu wzrostu liczby inwestycji drogowych należy się specjalnie przygotować?
Często powtarzamy, że inwestycje w infrastrukturze wymagają szczególnej odpowiedzialności od wykonawców i dostawców materiałów budowlanych. W CEMEX poświęcamy wiele uwagi temu, ażeby dostarczane przez nas produkty i gotowe rozwiązania cechowała najwyższa jakość. Do tego chcemy przekonać również firmy budowlane oraz zamawiających, ponieważ właśnie teraz, dzięki funduszom europejskim mamy okazję znacznie rozwinąć infrastrukturę komunikacyjną. Prawdopodobnie nie będziemy mieć takiej drugiej szansy, więc ważne, aby budowane obiekty były trwałe, bezpieczne, a ich realizacja nie odbywała się kosztem środowiska naturalnego, bezpieczeństwa pracowników czy interesu lokalnych społeczności.
Pojawiające się inwestycje i związane z nimi projekty budowlane wymagają naprawdę dobrego przygotowania pod każdym względem. Chodzi nie tylko o wysoką jakość czy dopasowanie oferty produktów i usług, ale również o takie elementy jak uwzględnienie pojawiającej się inflacji w obszarze surowców i usług, która towarzyszy rosnącemu popytowi. CEMEX Polska kontynuuje strategię utrzymania rentowności poprzez rzetelną wycenę swojej oferty wartości. Staramy się budować świadomość naszych klientów, zachęcamy ich do tego, aby brali pod uwagę te aspekty wykorzystując pojawiające się w bieżącym i kolejnych latach szanse sprzedażowe.
W CEMEX koncentrujemy się obecnie na zacieśnianiu współpracy z naszymi klientami. To jeden z najważniejszych priorytetów, nie tylko na okres wymagający naprawdę dużej mobilizacji. W czasach dużej mobilizacji, kiedy warunki rynkowe będą wymagające, kwestia wiarygodności dostawcy oraz jakości dostarczanych usług i produktów będzie kluczowa. Wkładamy wiele wysiłku, aby dobrze poznać potrzeby odbiorców, specyfikę ich produkcji, rynków i ich klientów. Jestem przekonany, że poprzez bliską i partnerską współpracę CEMEX może stać się tym dostawcą, który po prostu ułatwi prowadzenie biznesu odbiorcy naszych produktów i usług. Uważam, że mamy potencjał, którym możemy wesprzeć klienta, ale co najważniejsze – korzyść odniosą dwie strony.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.